Posts

Showing posts from February, 2015

Teknik melunaskan Bayaran Rumah Dengan Cepat

Nak beli rumah dan ingin habis bayar dlm masa 15 tahun dengan menggunakan modal yang sikit dan tak disentuh.

Katakan, kita ada bajet sebanyak rm10000 untuk saving.
Menggunakan teknik simpanan kasar saving ke portfolio
pelaburan berisiko rendah yang memberi pulangan (return)yang menarik secara konsisten. Contoh ialah unit saham koperasi felda.
 kesan compounding (pulangan atas
pulangan), berikut ialahah tabungan tersebut (profit
rate 15% setahun) dari tahun 1 hingga tahun ke 15:

Bila dah 15 tahun boleh la melunaskan terus hutang rumah.Senang je kan teknik ni.

*tertakluk berapa jumlah wang yang di labur dan harga rumah.

SELAMAT MENCUBA



Krisis nuklear Jepun 100 tahun?

Image
Krisis nuklear Jepun 100 tahun?
GAMBAR oleh Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) menunjukkan keadaan empat reaktor nuklear Fukushima Daiichi yang rosak setakat semalam.
TOKYO, Jepun - Seorang pakar nuklear memberi amaran pencemaran radiasi daripada loji nuklear Fukushima Daiichi akan berterusan kerana batang-batang bahan api nuklearnya mengambil masa hingga 100 tahun untuk sejuk, lapor sebuah akhbar semalam. Bekas anggota dasar keselamatan nuklear Britain, Dr. John Price berkata, tempoh itu diperlukan sebelum batang-batang nuklear itu sejuk dan selamat untuk dipindahkan. "Cara sekarang (untuk menyejukkan batang-batang nuklear tersebut) iaitu menyemburkan air ke dalam reaktor-reaktor itu kurang berkesan, kerana air kembali mengalir keluar akibat kebocoran dan menyebabkan pencemaran radiasi terus berlaku. "Perlu ada cara supaya air yang dipam itu kekal di dalam reaktor-reaktor nuklear tersebut," katanya. Komen beliau disiarkan stesen televisyen Amerika Syarikat (AS), AB…

Apa yang jadi pada akaun facebook kita selepas kita mati?

Image
mari kita renung-renungkan bersama
fikir-fikirkan bersama
jika satu hari nanti kita mati,
akaun facebook ini hanya kita yang tahu password
hanya kita yang boleh access..

dan selepas kita mati..
apa yang jadi pada akaun fb kita?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
tetapi.. sedarkah kita
gambar-gambar kita..
akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?
gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
macam mana nanti? lelaki ajnabi terus-terusan tengok
dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..
walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu terus ada..
saham dosa terus meningkat.. macam mana?
pernah terfikir tak?
tudung singkat yang dipakai tu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?
legging dan jeans ketat, boleh selamatkan kita?
baju yang membalut aurat itu, bagaimana? mungkin kini
kita masih merasa tak sabar nak berkongsi cerita dengan gambar-gambar yang cantik
tempat-tempat yang kita dah lawati di muka bumiNya …

Berdosa letak gambar tak menutup aurat

Image
Hukum menyiarkan gambar - gambar tidak menutup aurat ialah BERDOSA . Ini bersandarkan hadis Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud " Sesiapa yang menyeru manusia kepada petunjuk maka dia akan mendapat pahala sama dengan orang yang melakukannya tanpa dikurangkan walau sedikitpun pahala mereka. Sesiapa yang menyeru manusia kepada kesesatan maka dia juga turut berdosa sebagaimana dosa orang yang mengikutinya tanpa dikurangkan dosa mereka walau sedikit pun. (Hadis riwayat Muslim)

Harap anda semua dapat membaca post di bawah nie...semoga ia dapat memberi pengajaran buat kita semua..

Al-Waqiah : Elak Kefakiran Suburkan Rezeki

Image
Surah Al-Waqi’ah adalah surah yang ke -56 di dalam Al-Quran, terletak pada juzuk ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqi’ah kerana di ambil dari lafal Al-Waqi’ah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang ertinya kiamat. 
Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Diterangkan pula penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan, dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari berbangkit.

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah se…

Ayat Seribu Dinar Dan Pengertiannya

Image
Pengertiannya:~


Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah dan Tuhan Yang Maha Penyayang. “Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

Mengamalkan bacaan doa Ayat 1000 Dinar memang banyak faedahnya di dalam kehidupan harian kita. Walaubagaimanapun, sesuatu amalan yang dilakukan hendaklah bertaqwa dan bertawakkal sepenuhnya terhadap ketentuan Allah Ta'ala. Bertaqwa dan bertawakkal ini telah diperjelaskan di dalam maksud Ayat 1000 Dinar itu sendiri.

Hukum Aurat Ipar duai

Bagaimanakah aurat kita dihadapan ipar duai?
Wanita itu tidak di benarkan membuka aurat di hadapan ipar duai.
Ya kita boleh mempunyai hubungan mesra dengan ipar-duai kita tetapi hubungan sebagai ipar-duai sahaja . Tidak lebih daripada itu .
Kerana itulah Baginda Rasulullah s.a.w telah pun memberikan amarannya dengan mengatakan bahawa " Ipar-duai itu adalah MAUT " iaitu , " hubungan sumbang " dengan ipar-duai sendiri lebih merbahaya berbanding dengan orang yang tiada kaitan kekeluargaan dan persemendaan . Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :Ertinya : Drp Saidina 'Uqbah Bin 'Amir r.a , Baginda Rasulullah s.a.w pernah bersabda : (( " Jaga-jaga ! , Janganlah kamu bersunyi-sunyian ~ khalwat ~ dengan mana-mana wanita " )) , maka bangunlah seorang lelaki drp Kaum Ansor bertanya : " Bagaimana pula dengan ipar-duai ? " . Jawab Baginda s.a.w : " Ipar-duai itu sendiri adalah MAUT " )) . ~ Hadis sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari rh ( 9 /…

1 Minit Sahaja - Pesan RASULULLAH S.A.W Sebelum Tidur

Image
Assalamualaikum. .. Untuk manfa'at bersama..... ....

SEBELUM TIDUR
Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
sebelum melakukan empat perkara , yaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an ,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir ,
3. Sebelum para muslim meredhoi kamu ,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....
"Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.. .. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara
seketika?"



1. Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah :

Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Bismillaahirrohmaan irrohiim , Qulhuallahu ahad' Allahushshomad' lam
yalid walam yuulad' walam yakul lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )
2. Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku , maka kami semua
akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrohmaan irrohiim , Allahumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad
wa'alaa aalii syaidinaa Muh…

Al-Ikhlas : Hikmah & Kelebihannya

Image
Dari Imam Bukhari, diriwayatkan daripada Abu Sa’id al-Khudri; seseorang mendengar bacaan surah al-Ikhlas berulang-ulang di masjid. Pada keesokan paginya dia datang kepada Rasulullah s.a.w. dan sampaikan perkara itu kepadanya kerana dia menyangka bacaan itu tidak lengkap. Rasulullah s.a.w berkata, “Demi tangan yang memegang nyawaku, surah itu seperti sepertiga al Quran!”Dari Al-Muwatta', diriwayatkan oleh Abu Hurairah; Saya sedang berjalan dengan Rasulullah s.a.w, lalu baginda mendengar seseorang membaca surah al-Ikhlas. Baginda berkata,“Wajiblah.” Saya bertanya kepadanya, “Apa ya RasulaLlah?” Baginda menjawab, “Syurga” (Wajiblah syurga bagi si pembaca itu).Sabda-Sabda Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang membaca surah Al-Ikhlas, maka seakan-akan dia telah membaca satu pertiga Al-Qur'an” (Hadith Riwayat Ahmad dan An Nasai). Dari Abu Hurairah r.a. - Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa membaca 'Qulhuallah (sehingga akhir ayat), maka seolah-olah dia telah membaca sepertig…

Kerana Durian Aku Dijatuhkan Talak

Image
Minta pendapat blogger berkaitan dengan masalah ni.....

Yang baik dijadikan pengajaran yang buruk jadikan sempadan....


salam
Entah laaaa, aku pun tak tau sama ada ia benar2 terjadi atau tidak tapi yang pasti aku sekarang di dalam keadaan ragu2, ceritanya begini, sekarang musim durian so aku ada la minta suami aku membeli durian, dalam masa yang sama aku dah janji nak ngan adik2 aku kalo suami aku beli durian aku akan hantar beberapa biji kat umah dorang, pada suami aku beli durian , aku tak jamah satu ulas pun sebab aku kecik ati suami aku beli `tak seperti yang dijanjikan, tak banyak la dia beli, so mana cukup nak bagi adik2 aku, aku bukan aper adik2 aku beli dorang ingat ipar dorang (suami aku) so bila time laki aku beli dia langsung tak ingat ipar2 dia ( adikberadik aku).....
keesokannya aku kuar ngan laki aku beli baju raya anak2 aku, kebetulan aku nampak durian tepi jalan, so aku suh laki beli, ya allah sedih tak terkata, 'adik beradik kau nak makan, nak menyusah…

Ar - Rum : Kejayaan & Kegagalan Adalah Ujian

Image
Ar-Rum Ayat 37

Sahih International Do they not see that Allah extends provision for whom He wills and restricts [it]? Indeed, in that are signs for a people who believe. Malay (Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

Surat Ar Ruum(سورة الرّوم) adalah surat ke-30 dalam Al Qur'an, kitab suci agama Islam. Surat ini terdiri atas 60 ayat dan termasuk golongan surat-surat Makkiyah. Surat ini diturunkan sesudah surat Al Insyiqaq. Dinamakan Ar Ruum yang bererti bangsa Romawi (bizantium), kerana pada permulaan surat ini, yakni ayat 2, 3 dan 4 terdapat ramalan Al Qur'an tentang bangsa Romawi ten…

Nak Facebook Lama Anda?

Ikuti langkah2 di bawah nie..


1. Klik account.
2. Account Setting.
3. Tukar language dari English(US) kepada English(UK).4. Siap!Mudah jer kan!

Sebelum Tidur

Image
Rasulullah SAW bersabda:”Apabila seseorang kamu datang ke tempat tidurnya (hendak tidur), hendaklah dikipaskannya dengan hujung kainnya tiga kali dan hendaklah berdoa : ”Dengan nama Engkau Ya Tuhan, aku rebahkan rusukku (tidur) dan dengan nama Engkau aku angkat (bangun). Jika engkau ambil jiwaku, hendaklah Engkau ampuni dan jika Engkau lepaskan (kembalikan) hendaklah Engkau pelihara sebagaimana engkau memelihara hamba-hamba Engkau yang soleh.”-Riwayat Muslim

Petua Imam Syafie

Image
Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Daku Amat Mencintai Dirimu Sayang,..

Image
Aku mahu mendampingi dirimu,aku mahu cintai kekuranganmu,Selalu bersedia membahagiakan mu,apa pun terjadi ..aku janji akan bahagiakan mu Sayang...terima kasih Sayang kerna menjadi babah yang baik kepada anak2 dan menjadi suami yang sangat memahami diriku.Ku amat menghargai setiap pengorbananmu Sayang.. semoga cinta kita kekal selamanya.. Selamat Hari Bapa....
I LOVE U Sayang....DuLu KiNi SeLaMaNyA...